Τρίτη 23 Ιουνίου 2020

Σοφία Ζαχαράκη: Μια χρονιά διαφορετική από τις άλλες - Άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών

Η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στη Λαμία | | Radio NET 101,9Άρθρο της Υφυπουργού Παιδείας στην Εφημερίδα των Συντακτών

Μια σχολική χρονιά διαφορετική από τις άλλες. Μια χρονιά που ξεκίνησε με τη συνήθη αγωνία για την επιστροφή στις τάξεις, την κάλυψη των κενών, τα βιβλία στη θέση τους. Με τη μεγαλύτερη αγωνία να σχεδιαστούν οι πολιτικές για να κάνουμε ένα ουσιαστικό βήμα εμπρός. Με την αγωνία να εφοδιάσουμε μαθήτριες και μαθητές με όλα τα μορφωτικά και ψυχικά εφόδια που θα τους επιτρέψουν να βρεθούν στην πρωτοπορία της εποχής τους. Με πλήρη επίγνωση ότι όλες οι μάχες του μέλλοντος θα δοθούν σ’ αυτά τα θρανία.

Και με μια αναπάντεχη τροπή και σε μια παγκόσμια μάχη με την πανδημία, έπρεπε να αναζητηθούν άμεσες λύσεις για να ενισχυθούν οι μαθητές μέσα από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να στηριχθούν από τους εκπαιδευτικούς τους τις δύσκολες ημέρες της καραντίνας. Όλες όμως οι αποφάσεις είτε τις ημέρες της καραντίνας είτε κατά τη διάρκεια των σχεδιασμών για τις βασικές αλλαγές για τις επόμενες χρονιές στηρίχθηκαν σε βασικές παραδοχές μας.

Ότι η παιδεία δεν αποτελεί απλά μια εθνική προτεραιότητα, είναι ο καθρέφτης μας. Αλλά είναι και η μαγιά της κοινωνίας και της Ελλάδας του αύριο - και μιας ολόκληρης γενιάς που θα προσπαθήσει να σταθεί όρθια αλλά και να μεγαλουργήσει σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει και η γνώση διευρύνεται. Αλήθεια, ποιος μπορεί να διαφωνήσει ότι στην πατρίδα μας αξίζει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που διαπαιδαγωγεί, που ενισχύει τη δημιουργικότητα και τη φαντασία, που φέρνει κοντά τους ανθρώπους, που καταρτίζει με σύγχρονες δεξιότητες, που διδάσκει πολιτισμό, που εμπνέει;

Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα επιτρέπει σε όλους τους πολίτες να ξεκινούν την προσπάθεια να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα από την ίδια αφετηρία. Χωρίς εξαιρέσεις και αποκλεισμούς, αλλά με ισότιμη πρόσβαση σε όλα τα εφόδια, σε όλες τις πηγές της γνώσης. Με μέριμνα και ιδιαίτερη ευαισθησία για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.

Αλήθεια, τι σημαίνει γνώση σήμερα; Τι σημαίνει ένας μαθητής να μπορεί πραγματικά να είναι προετοιμασμένος για τις προκλήσεις που θα συναντήσει ή για τις επιλογές που θα κληθεί να κάνει αύριο ως πολίτης, ως επαγγελματίας ή και πιο απλά ως φίλος; Ας πάρουμε για παράδειγμα την εισαγωγή θεματικών ενοτήτων για την ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων, τα λεγόμενα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», που αποτελούν μια σημαντική τομή του νέου νόμου για την Παιδεία.

Ένα πιλοτικό πρόγραμμα, στα πρότυπα των σκανδιναβικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, όπου τα παιδιά θα έρχονται σε άμεση επαφή και θα αποκτούν γνώση για κρίσιμα ζητήματα που υπερβαίνουν τη σχολική εκπαίδευση, όπως η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η σεξουαλική αγωγή, η οικολογική συνείδηση, η πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, ο εθελοντισμός, ο αλληλοσεβασμός και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η επιχειρηματικότητα ή ακόμα και η ρομποτική.

Μέσα από το πρόγραμμα αυτό, οι μαθητές δεν θα αποκτούν απλά σημαντική γνώση αλλά θα αναπτύσσουν δεξιότητες κρίσιμες για την ατομική εξέλιξη κάθε ανθρώπου, κάθε πολίτη, όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία, η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, η πρωτοβουλία, η οργανωτική ικανότητα ή ακόμα και η ενσυναίσθηση.

Αυτή είναι για μας η νέα γνώση που οφείλει να παρέχει ένα σχολείο εξωστρεφές, δημιουργικό, καινοτόμο, με απελευθερωμένες τις δυνάμεις και τις ικανότητες των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας. Ένα σχολείο που θα δίνει στη νέα γενιά της χώρας μας τα πνευματικά εφόδια σε επίπεδο γνώσεων, δεξιοτήτων αλλά και καλλιέργειας χαρακτήρα, που είναι τόσο απαραίτητα στη ζωή κάθε ανθρώπου.

Και φυσικά, οι νέες τεχνολογίες που, όπως αποδείχθηκε κατά την κρίση της πανδημίας και το αναπόδραστο κλείσιμο των σχολικών μονάδων, αποτέλεσαν τον κυματοθραύστη κάθε πιθανής εκπαιδευτικής ανισότητας. Ο κάθε μαθητής -χωρίς να παραγνωρίζουμε όσους δεν είχαν τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και την εμπειρία για να την εφαρμόσουν- σε κάθε γωνιά της χώρας, χάρη και στην άοκνη υποστήριξη των εκπαιδευτικών μας, είχε την ευκαιρία για πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Μέσα, λοιπόν, σε αυτές τις έκτακτες και πρωτοφανείς συνθήκες και σε χρόνους-ρεκόρ δεν δόθηκε απλά μια έκτακτη λύση - έγινε μια σημαντική αρχή. Ασφαλώς, η αρχική μας προτεραιότητα ήταν να μη χαθεί η στενή επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία και το μαθησιακό περιβάλλον. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε στην υλοποίηση των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με ταχύτατους ρυθμούς, αξιοποιώντας υπάρχοντα αλλά και νέα εργαλεία.

Η κληρονομιά αυτής της περιόδου υπερβαίνει τις έκτακτες συνθήκες. Η καθημερινή εξοικείωση των μαθητών -καθ’ όλο αυτό το διάστημα- με τα εργαλεία της τεχνολογίας αλλά και η δυνατότητα πρόσβασης στην ψηφιακή εκπαίδευση αποτελούν έναν αληθινό πλούτο, που θα παραμείνει σύγχρονος και αξιόπιστος οδηγός για ένα καλύτερο σχολείο, ένα σχολείο χωρίς ανισότητες. Ήταν πράγματι μια χρονιά αλλιώτικη από τις άλλες. Που μπορεί όμως να μας βοηθήσει να κερδίσουμε το στοίχημα. Το στοίχημα του μέλλοντος δημιουργίας και αυτοτέλειας που τα παιδιά μας θα διεκδικήσουν μακριά από κάθε ομηρία.



Για την μερική ή ολική αναπαραγωγή της είδησης από ηλεκτρονικά ή έντυπα μέσα είναι απαραίτητη η χρήση του συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο του panelladikes24.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου