
Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με τίτλο: «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό και λοιπές ρυθμίσεις».
Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται το νέο Νομοθετικό Πλαίσιο για την Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας και την Αντιμετώπιση της Βίας στα Πανεπιστήμια.
Με το παρόν νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘΑ, η Κυβέρνηση, ανταποκρινόμενη στην απαίτηση για έμπρακτη προστασία της ακαδημαϊκής ζωής και με σεβασμό στην αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ και σε συνέχεια της σημαντικής μεταρρύθμισης του ν. 4777/2021, ο οποίος έφερε ένα ολοκληρωμένο σύστημα ασφάλειας των ΑΕΙ, από τα Σχέδια Ασφαλείας και τις Μονάδες Ασφάλειας Προστασίας (ΜΑΠ) μέχρι το νέο φοιτητικό πειθαρχικό δίκαιο, προχωρά στις απαραίτητες αλλαγές για την εξασφάλιση της πλήρους εφαρμογής του νόμου, στο πλαίσιο μιας συνολικής και θεσμικής αντιμετώπισης της βίας εντός των πανεπιστημιακών χώρων εκ μέρους της Πολιτείας, με τελικό σκοπό τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των ιδρυμάτων, την ανεμπόδιστη άσκηση της ελευθερίας του λόγου, και της ακαδημαϊκής ελευθερίας, και την αντιμετώπιση φαινομένων υψηλής απαξίας κατά της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, καθώς και κατά των εγκαταστάσεων και της περιουσίας των ΑΕΙ.
Σκοπός Σχεδίου Νόμου
Το σχέδιο νόμου έρχεται να θεραπεύσει δυσλειτουργίες του ν. 4777/2021, να αντιμετωπίσει χρόνιες παθογένειες στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης και να θεμελιώσει ένα συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο άμεσης και αποτελεσματικής δράσης απέναντι στη βία και την παραβατικότητα, αλλά και αυστηρής λογοδοσίας, επωφελεία της φοιτητικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Εφαρμόζοντας καλές διεθνείς πρακτικές και σεβόμενοι το αυτονόητο δικαίωμα κάθε νέου στην γνώση και την μόρφωση, η πολιτεία κάνει απλά το καθήκον της απέναντι στην κοινωνία.
Έξι Κεντρικοί Άξονες
Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, διαπνέεται από βασικούς κανόνες που ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας στους πανεπιστημιακούς χώρους και πηγάζει μέσα από έξι κεντρικούς άξονες που αφορούν:
- την ενίσχυση του ποινικού οπλοστασίου, την καθιέρωση μηχανισμού άμεσης αντίδρασης,
- τον εξορθολογισμό της πειθαρχικής διαδικασίας και διασφάλιση λογοδοσίας,
- την αξιοποίηση τεχνικών μέσων ελεγχόμενης πρόσβασης και ταυτοποίησης,
- την άμεση επιβάρυνση των υπαιτίων με αποζημίωση για φθορά ή καταστροφή δημόσιας περιουσίας και
- την σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας και εκπόνηση σχεδίου πρόληψης παραβατικών συμπεριφορών.
Βασικά σημεία νομοθετικής παρέμβασης:
1) Ενίσχυση του Ποινικού Οπλοστασίου:
- Επέκταση του άρθρου 168 ΠΚ, ώστε η έννοια της «διατάραξης λειτουργίας υπηρεσίας» να καλύπτει ρητά πλέον, για πρώτη φορά, και τη λειτουργία των πανεπιστημίων.
- Αυστηροποίηση ποινών για οργανωμένες και βίαιες ενέργειες, έως και κάθειρξη 10 ετών, σε περιπτώσεις σοβαρών επιθέσεων και φθορών.
- Νέες διατάξεις για άμεση απαγόρευση εισόδου των κατηγορουμένων σε πανεπιστημιακούς χώρους, αμέσως μετά την δίωξη.
- Την εποπτεία αναλαμβάνει ειδικά ορισμένος εισαγγελέας σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, με κεντρικό συντονισμό από αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
2) Καθιέρωση Αυτοδίκαιων Κυρώσεων:
- Άμεση αναστολή φοιτητικής ιδιότητας για όσους παρανομούν.
- Αφαίρεση δικαιωμάτων πρόσβασης, παροχών και συμμετοχής σε ακαδημαϊκές δραστηριότητες.
- Οριστική διαγραφή σε περιπτώσεις αμετάκλητης καταδίκης για βαριά κακουργήματα.
3) Εξορθολογισμός της Πειθαρχικής Διαδικασίας και διασφάλιση λογοδοσίας:
- Θεσμοθέτηση ενός ενιαίου Πειθαρχικού Συμβουλίου ανά Ίδρυμα, με νέα σύνθεση και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.
- Ρήτρα θεσμικής ευθύνης για τα διοικητικά όργανα που αδρανούν, με πειθαρχικές κυρώσεις έως παύση από το αξίωμα.
- Μετατροπή της πειθαρχικής διαδικασίας σε απολύτως δεσμευτική θεσμική υποχρέωση, κατοχυρωμένη με σαφή όρια, υποχρεώσεις και συνέπειες, ώστε η προστασία της ακαδημαϊκής λειτουργίας να εδράζεται όχι μόνο στο περιεχόμενο του κανόνα, αλλά και στην εγγυημένη εφαρμογή του.
4) Τεχνικά Μέσα Ελεγχόμενης Πρόσβασης και Ταυτοποίησης:
- Καθιέρωση ψηφιακού συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης με χρήση ακαδημαϊκής ταυτότητας.
- Λειτουργία επιπέδων ελέγχου και κέντρου επιχειρήσεων.
- Εγκατάσταση μέσων παρακολούθησης με αυστηρές εγγυήσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων όλων.
- Το πλαίσιο δεν μένει σε θεωρητικό επίπεδο αλλά τίθεται σε παραγωγική λειτουργία, αφού το ΥΠΑΙΘΑ βεβαιωθεί σε συνεργασία με τα ιδρύματα ότι είναι έτοιμες οι υποδομές, τα πρωτόκολλα ασφαλείας και τις εγγυήσεις προστασίας δεδομένων.
5) Αποζημίωση για Φθορές Δημόσιας Περιουσίας:
- Άμεση διαδικασία τεκμηρίωσης και κοστολόγησης ζημιών σε σύντομες χρονικές προθεσμίες.
- Καταλογισμός στους υπαίτιους, με βεβαίωση ποσού το οποίο θα εισπράττεται όπως κάθε οφειλή προς το Δημόσιο.
6) Σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας στα Πανεπιστήμια:
- Καταγραφή περιστατικών βίας και σχεδίαση προληπτικών δράσεων.
- Προώθηση κουλτούρας μηδενικής ανοχής στη βία και τον εκφοβισμό.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 22 Ιουλίου 2025 και ώρα 10:00 π.μ.
Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε με την ιστοσελίδα της δημόσιας διαβούλευσης.
Πατήστε εδώ για να δείτε το σχέδιο νόμου.
Για την μερική ή ολική αναπαραγωγή της είδησης από ηλεκτρονικά ή έντυπα μέσα είναι απαραίτητη η χρήση του συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο του panelladikes24.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου