Τρίτη 8 Ιουλίου 2025

Ζαχαράκη: Από το 2029 η εφαρμογή του νέου Λυκείου με την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου



















Κεντρική κυβερνητική επιλογή αποτελεί ο σχεδιασμός του Λυκείου και το Εθνικού Απολυτηρίου
, όπως δήλωσε η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη από το βήμα της Βουλής όπου παρουσίασε στους βουλευτές όλων των κομμάτων και στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τους βασικούς άξονες του Κυβερνητικού σχεδίου για το εθνικό απολυτήριο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο της συνεδρίασης της Επιτροπής.

Η Σοφία Ζαχαράκη, από τη βήμα της Βουλής, δήλωσε «ανοιχτή στον διάλογο» που αφορά στον σχεδιασμό του νέου Λυκείου και την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου, με παράλληλα, επιστημονική τεκμηρίωση ενώ διευκρίνισε ότι οι όποιες αλλαγές συντελεστούν, δεν θα επηρεάσουν τους σημερινούς μαθητές του Λυκείου, καθώς το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2029-2030, προκειμένου να διασφαλιστεί η προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων.

Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, συμμετείχε ως προσκεκλημένος ομιλητής, ο Καθηγητής της Γλωσσολογίας και πρώην Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ, Γεώργιος Μπαμπινιώτης.)

Εθνικό χρέος η μεταρρύθμιση του Λυκείου

Το Λύκειο επανακτά τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, εφαρμόζοντας πλήρως τις βασικές αρχές που η Κυβέρνηση είχε εξαρχής προτάξει, βάσει του προγράμματος της ΝΔ για την παιδεία. Όπως υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη: «Η συζήτηση για το εθνικό απολυτήριο αποτελεί εθνική προτεραιότητα και κεντρική κυβερνητική επιλογή όπως έχει εξαγγελθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Είναι το βασικό σκέλος του κυβερνητικού σχεδιασμού για την αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης». Και συνέχισε λέγοντας: «Στόχος μας είναι ένα Λύκειο που επανακτά τον αυτόματο παιδαγωγικό του ρόλο, ενισχύει τη συνολική διαδρομή και πρόοδο του μαθητή και επαναπροσδιορίζει την σχέση του με το σχολείο».

Αλλαγή φιλοσοφίας και όχι απλώς μια μεταρρύθμιση

Η πρόταση για το εθνικό απολυτήριο δεν εστιάζει αποκλειστικά στις εξετάσεις, αλλά επιδιώκει την καλλιέργεια δεξιοτήτων, γνώσης και αυτογνωσίας. Μετατοπίζεται το βάρος από την εξετασιοκεντρική προσέγγιση, στη συνεπή μαθητική πορεία και την ουσιαστική αξιολόγηση και πρόοδο του μαθητή ως αλλαγή φιλοσοφίας. «Η εφαρμογή του εθνικού απολυτηρίου δεν είναι απλά μία μεταρρύθμιση. Είναι στρατηγική επιλογή με ορίζοντα και συνέχεια. Ένα έργο που ενώνει το σχολείο με την κοινωνία και χτίζει το μέλλον των νέων με σταθερά θεμέλια», είπε η Υπουργός Παιδείας.

Διασφάλιση Ισότητας και Αξιοπιστίας

Στάθηκε μάλιστα στο γεγονός, ότι το νέο σύστημα θα ενισχύσει την αξιοπιστία των εξετάσεων, θα διαφυλάξει την κοινωνική τους διάσταση και θα παράσχει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης, με διαδικασίες που περιορίζουν τις ανισότητες και ενισχύουν τη διαφάνεια.

Ένα Εγχείρημα Πανεθνικής Εμβέλειας

Σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας, πρόκειται για ένα εγχείρημα με πολύ ευρύ αποτύπωμα πανεθνικής εμβέλειας, καθώς το νέο Λύκειο αφορά, 230.000 μαθητές κάθε χρόνο, 23.500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες οικογένειες, τα πανεπιστήμια, αλλά και την αγορά εργασίας.

Τρεις Πυλώνες του Νέου Λυκείου

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στους τρεις πυλώνες του νέου Λυκείου και συγκεκριμένα, στην εμπιστοσύνη στο Λύκειο ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα, στην ενίσχυση της δίκαιης και διαφανούς αξιολόγησης και στην ομαλή μετάβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. «Είναι ένα σχέδιο που χτίζεται με διάλογο, επιστημονική τεκμηρίωση, πολιτική τόλμη, αλλά και με βαθύ σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην κοινωνία», είπε χαρακτηριστικά.

Διεθνής Εμπειρία και Ευρωπαϊκά Πρότυπα

«Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, παρατηρούμε την υιοθέτηση αποκεντρωμένων συστημάτων εκπαίδευσης. Τα Υπουργεία Παιδείας χαράσσουν την εθνική στρατηγική, όμως η παιδαγωγική και διοικητική εποπτεία ασκείται συχνά σε περιφερειακό επίπεδο», είπε η Υπουργός, αναφέροντας αντίστοιχα Ευρωπαϊκά παραδείγματα, ως προς τα συστήματα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Σε ορισμένες χώρες προβλέπεται και προπαρασκευαστικό έτος ανάμεσα στην υποχρεωτική και την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έτσι οι μαθητές αποκτούν χρόνο και στήριξη, ώστε να επιλέξουν πιο συνειδητά την εκπαιδευτική τους κατεύθυνση. Στη συνέχεια μίλησε για το μοντέλο της «Matura», που λειτουργεί ως ενιαίος τίτλος αποφοίτησης και πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε: Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία και Λιχτενστάιν, ενώ όπως είπε, ένα παράδειγμα που αξίζει αναφοράς είναι η Εσθονία και η Λετονία, όπου η πρόσβαση στα πανεπιστήμια είναι ελεύθερη, με μόνο προαπαιτούμενο τον απολυτήριο τίτλο.

«Η Ελλάδα δικαιούται και μπορεί να προχωρήσει σε μια δική της τολμηρή αλλά ισορροπημένη μεταρρύθμιση, όπως αυτή που προτείνουμε με το Εθνικό Απολυτήριο. Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (ΕΟΕ) προτείνει τη σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων με το εθνικό απολυτήριο, όπως εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ το ελληνικό μοντέλο εμπνέεται από συστήματα όπως το Matura, το Abitur και το Baccalauréat, προσαρμοσμένα όμως στις εθνικές ανάγκες και πολιτισμικές μας ιδιαιτερότητες», υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη.

Μετάβαση στο νέο σύστημα

Όπως υποστήριξε η Σοφία Ζαχαράκη, η μετάβαση στο νέο σύστημα βασίζεται σε ένα καλά σχεδιασμένο και σταδιακά εφαρμόσιμο πλαίσιο το οποίο θα περιλαμβάνει:
  • Επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών
  • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών
  • Ενίσχυση της παιδαγωγικής λειτουργίας κάθε τάξης
  • Καθιέρωση προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων και στις τρεις τάξεις
  • Αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων
  • Διαβαθμισμένες απολυτήριες και προαγωγικές εξετάσεις
  • Εσωτερικά και εξωτερικά εργαλεία εποπτείας και αξιολόγησης
  • Επέκταση πιστοποίησης ξένων γλωσσών εντός σχολείου
«Έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές, με τη συμμετοχή του ΙΕΠ και πανεπιστημιακών, οι οποίες επεξεργάζονται σενάρια για τον συνυπολογισμό των βαθμών στην Β’ και Γ’ Λυκείου, στον τελικό βαθμό απολυτηρίου. Στον πυρήνα της στρατηγικής μας, βρίσκεται η αποκατάσταση του παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου, με περισσότερο βάρος στην πορεία του μαθητή, με περισσότερη εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό και στόχο έναν αξιόπιστο τίτλο σπουδών που ανοίγει δρόμους», είπε η Υπουργός Παιδείας.

Αντιμετώπιση του άγχους των εξετάσεων

Σύμφωνα με την ίδια: «Το Υπουργείο αναγνωρίζει τον σημαντικό ψυχολογικό αντίκτυπο των εξετάσεων στους εφήβους, ειδικά σε κορίτσια και μαθητές από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, και προσαρμόζει τις παρεμβάσεις του για να περιορίσει αυτό το φαινόμενο, επωφελεία όλων των μαθητών και μαθητριών μας». Τελικός στόχος σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας, είναι ένα αξιόπιστο, ισχυρό και ενιαίο απολυτήριο που πιστοποιεί τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών και εξασφαλίζει ουσιαστικές διεξόδους, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνία. Κλείνοντας την τοποθέτησή της στην Επιτροπή, η Υπουργός υπογράμμισε: «Το Εθνικό Απολυτήριο αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του Πρωθυπουργού και βασικό κομμάτι του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας. Με σχέδιο, τόλμη και σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, προχωρούμε βήμα - βήμα στην αναμόρφωση της Γενικής Εκπαίδευσης. Στόχος μας δεν είναι απλώς η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά η καλλιέργεια της γνώσης, της αυτογνωσίας και της προσωπικής ανάπτυξης των νέων μας.»



Για την μερική ή ολική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο του panelladikes24.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου