Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2012

Οι πρυτάνεις για σχέδιο ΑΘΗΝΑ και αναγνώριση πτυχίων κολλεγίων

Η 71η Σύνοδος των Πρυτάνεων, που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, εξέδωσε ψήφισμα με τις θέσεις τους για το επονομαζόμενο σχέδιο «ΑΘΗΝΑ», την απαξίωση των πτυχίων και διπλωμάτων των ΑΕΙ, τη χειμαζόμενη φοιτητική μέριμνα, την κατάρτιση των προϋπολογισμών και τον κίνδυνο νέων οικονομικών ζημιών για τα Πανεπιστήμια καθώς και τη «διαθεσιμότητα» που οδηγεί σε απόλυση διοικητικού προσωπικού. Η αντιμετώπιση αυτής της κρίσης βρίσκει τα πανεπιστήμια μέσα στη δίνη της εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου (ν.4009/11 και ν.4076/12) και στην αποδόμηση των οργάνων της αυτοδιοίκησης τους που αυτό συνεπάγεται. Συγκεκριμένα, για το σχέδιο  «ΑΘΗΝΑ» που θα επιφέρει αλλαγές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα κολλέγια οι θέσεις τους έχουν ως εξής:
1. Σχέδιο «ΑΘΗΝΑ»: H Σύνοδος επιμένει στα ακαδημαϊκά κριτήρια που θα προσδιορίσουν τα ίδια τα ΑΕΙ και η ΑΔΙΠ, ενώ τα αναπτυξιακά κριτήρια θα πρέπει να προσδιοριστούν στο επίπεδο του ΣΑΠΕ και του ΣΑΤΕ, σε συνεργασία με άλλους κοινωνικούς εταίρους, και τα εθνικά κριτήρια στο επίπεδο του ΕΣΥΠ. Το Υπουργείο δεν μπορεί εδώ και τώρα να προχωρήσει σε βεβιασμένη αλλαγή των μηχανογραφικών δελτίων. Αντιθέτως, οφείλει να δεσμευθεί στα παραπάνω επίπεδα σχεδιασμού, τηρώντας όπως αρμόζει τις θεσμικές διαδικασίες, και να μην κάνει κατάχρηση των εξουσιών που του δίνει σχετικά ο ν. 4076/2012.
2. Κολλέγια: Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 229/19-11-2012) με την οποία αναγνωρίζονται τα πιστοποιητικά σπουδών των Κολλεγίων ως ισοδύναμα με τους τίτλους της ανώτατης εκπαίδευσης του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης, παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 16 παρ. 5 του Συντάγματος, απαξιώνει τους 4ετείς και 5ετείς τίτλους σπουδών εξισώνοντάς τους με τους τίτλους 3ετούς φοίτησης των κολλεγίων (που λειτουργούν χωρίς έλεγχο ποιότητας στα γνωσιακά τους περιεχόμενα, στο διδακτικό προσωπικό, στις υποδομές, στα μαθησιακά αποτελέσματα των προγραμμάτων σπουδών τους) και δίνει βορά την ανώτατη εκπαίδευση στα ιδιωτικά συμφέροντα. Αποκορύφωμα αυτού είναι η αναγνώριση του 2ου τίτλου σπουδών των Κολλεγίων (3+2 έτη) ως Master, όταν η ίδια η Πολιτεία δεν αναγνωρίζει ως Master τα διπλώματα των πενταετών ενιαίων και αδιάσπαστων προγραμμάτων σπουδών στα Πολυτεχνεία, Γεωπονικά Πανεπιστήμια και αλλού. Η Σύνοδος δηλώνει την κατηγορηματική της αντίθεση στην αντισυνταγματική αυτή ρύθμιση που πλήττει το δημόσιο συμφέρον και ζητά από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. να επανορθώσει, αποκαθιστώντας την αναγνώριση πρόσβασης σε επαγγελματικές δραστηριότητες των διπλωμάτων και πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με βάση τα προγράμματα σπουδών τους. Τονίζεται ότι η ίδια η Πολιτεία παραβαίνει τους νόμους διότι η νομοθετική αυτή πράξη κατά κατάχρηση της συνταγματικής πρόβλεψης δεν έρχεται να ρυθμίσει επείγουσες και απρόβλεπτες ανάγκες, αλλά αποσκοπεί στην αποφυγή της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Συνεπώς, η Σύνοδος εκφράζει την κατηγορηματική της αντίθεση στον τρόπο οικοδόμησης του εθνικού πλαισίου προσόντων με αποσύνδεση της επαγγελματικής από την ακαδημαϊκή ισοτιμία.

Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2012

Αναγνώριση μαθημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Το υπουργείο Παιδείας έχει ετοιμάσει διάταξη για την αναγνώριση μαθημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία έχει τεθεί σε ανοικτή διαβούλευση και σύντομα θα κατατεθεί και στη Βουλή προς ψήφιση. Η διάταξη έχει ως εξής:

1. Από το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013 δίνεται η δυνατότητα στους φοιτητές που εισάγονται σε Τμήμα των Πανεπιστημίων ή Τ.Ε.Ι. ή στις Ανώτατες εκκλησιαστικές Ακαδημίες, να αναγνωρίσουν μαθήματα τα οποία έχουν διδαχθεί και εξεταστεί επιτυχώς στο Τμήμα προέλευσης τους.

2. Η αναγνώριση των μαθημάτων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, πραγματοποιείται με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης ή του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου του Τμήματος, κατά περίπτωση και οι φοιτητές απαλλάσσονται από την εξέταση των μαθημάτων ή των ασκήσεων του προγράμματος σπουδών του Τμήματος υποδοχής που διδάχθηκαν στο Τμήμα προέλευσης και δύνανται να ενταχθούν σε διαφορετικό εξάμηνο από αυτό της εγγραφής τους.

Σχόλιο: Πρόκειται για θετική εξέλιξη σε ένα θέμα που απασχολεί πολλούς φοιτητές αλλά θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, γιατί το όνομα ενός τμήματος ή ενός μαθήματος σε ορισμένες περιπτώσεις δε σημαίνει απαραίτητα ότι έχουν και το ίδιο πρόγραμμα σπουδών ή διδακτέα ύλη αντίστοιχα. Γι΄ αυτό η αναγνώριση, σύμφωνα με την διάταξη, θα πραγματοποιείται από το τμήμα υποδοχής.

Συμφωνία - ανάσα τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού

Απασχολεί τους σπουδαστές των ΑΕΝ αλλά και πολλούς υποψήφιους που θα τους ενδιέφερε να επιλέξουν τις συγκεκριμένες σχολές για να σπουδάσουν.

Σε συμφωνία για τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, κατέληξαν το υπουργείο Ναυτιλίας, οι εφοπλιστές και η ΠΝΟ.
Σε συμφωνία-πλαίσιο, που λύνει το πρόβλημα με την πρακτική εκπαίδευση των σπουδαστών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, οι οποίοι κινδύνευαν να διαγραφούν από τις σχολές τους καθώς δεν βρίσκουν εδώ και καιρό πλοίο για το εκπαιδευτικό τους ταξίδι, κατέληξε η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας σε συνάντηση που είχε με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αντιπροσωπεία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.
Σημειώνεται ότι η αναζήτηση πλοίου για τα εκπαιδευτικά ταξίδια, ιδιαίτερα για το δεύτερο που δεν επιδοτείται, ήταν μεγάλο πρόβλημα για τους υποψήφιους Έλληνες αξιωματικούς. Θεσπίζεται πλέον ως υποχρεωτική η πρόσληψη ενός σπουδαστή για κάθε πλοίο του οποίου η διαχείριση γίνεται στην Ελλάδα -ανεξαρτήτως σημαίας- ενώ με κανονιστική πράξη προωθείται η εγγραφή στο επόμενο διδακτικό εξάμηνο εκείνων των σπουδαστών που δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν ή δεν συμπλήρωσαν την απαιτούμενη θαλάσσια υπηρεσία.
Επίσης αποφασίστηκε η εγγραφή στο τρίτο έτος σπουδών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού να επιτρέπεται με τη συμπλήρωση, σωρευτικά μέχρι τότε, τουλάχιστον επτάμηνης θαλάσσιας υπηρεσίας.
Η εναπομένουσα θαλάσσια υπηρεσία (για τη συμπλήρωση των 12 μηνών) δύναται να πραγματοποιηθεί το αργότερο εντός εξαετίας από την εγγραφή του σπουδαστή στην ΑΕΝ, οπότε και θα του χορηγείται το Δίπλωμα Γ' Τάξεως. Θα επεκταθεί, δηλαδή, ο χρόνος από δύο έτη σε τρία για την πραγματοποίηση των θαλασσίων ταξιδιών.
Οι τρεις πλευρές συμφώνησαν επίσης να εξεταστεί η κατάργηση εισφοράς υπέρ ΝΑΤ για τους σπουδαστές (416 ευρώ μηνιαίως από σπουδαστή και πλοίο) με ανάληψη αυτής από το κράτος όπως ισχύει για τα κατώτερα πληρώματα. Επίσης συμφωνήθηκε η επιδότηση του πρώτου εκπαιδευτικού ταξιδιού να ισχύει για τους έξι πρώτους μήνες θαλάσσιας υπηρεσίας χωρίς περιορισμό εάν η υπηρεσία είναι συνεχής ή διακεκομμένη.
«Στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, πρωταρχικός σκοπός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι η ποιοτική αναβάθμισή της. Εκφράζω την ικανοποίησή μου για τη γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση που είχαμε σήμερα με τους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και για τη συμφωνία στην οποία τελικά καταλήξαμε, προς όφελος των σπουδαστών μας, της ναυτικής εκπαίδευσης και της ελληνικής ναυτιλίας. Αποδεικνύεται με αυτό τον τρόπο πως, όταν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κάθονται στο ίδιο τραπέζι με καλή πίστη και διάθεση για ειλικρινή διάλογο, μπορούν να εξευρεθούν λύσεις», δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012

Επιβραβεύσεις διακριθέντων αθλητών για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Το υπουργείο Παιδείας έχει παρουσιάσει το σχέδιο νόμου «Οργάνωση και Λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άλλες διατάξεις», θέτοντάς το σε ανοικτή διαβούλευση. Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται και άρθρο για τους διακριθέντες αθλητές και τα προνόμια που μπορούν να έχουν για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με την επιτυχία τους. Για να δείτε αναλυτικά το σχέδιο νόμου πατήστε εδώ. Το άρθρο 38 που αφορά τους διακριθέντες αθλητές βρίσκεται στη σελίδα 43 του συγκεκριμένου αρχείου.

Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012

Δήλωση Υπουργού Παιδείας σχετικά με τις ρυθμίσεις του Ν.4046/2012 για τα κολλέγια

Σχετικά με τις ρυθμίσεις του ν. 4046/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016» ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος προέβη στην ακόλουθη δήλωση: 

«Στην ελληνική επικράτεια μόνο τα Ελληνικά Δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πανεπιστήμια & ΤΕΙ) παρέχουν στους αποφοίτους τους ακαδημαϊκή αναγνώριση και επαγγελματικά προσόντα και δικαιώματα με τη λήψη του πτυχίου τους, βάση του Συντάγματος».

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Αναγνώριση πτυχίων κολεγίων

Με πράξη νομοθετικού περιεχομένου ρυθμίζονται τα παρακάτω για τα κολλέγια (άρθρο 7):

α. Τα Κολλέγια είναι πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που παρέχουν κατ’ αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές στη χώρα που εδρεύουν, οι οποίες οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.

β. Επίσης περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη κατηγορία (κολέγια) πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα προγράμματα σπουδών των οποίων οδηγούν σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, εφόσον αυτά τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών έχουν πιστοποίηση (accreditation) από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ορίζονται οι διεθνείς οργανισμοί πιστοποίησης.

γ. Τα πτυχία, οι τίτλοι, οι βεβαιώσεις, τα πιστοποιητικά σπουδών και οποιασδήποτε ονομασίας βεβαίωση που χορηγούν τα κολλέγια των στοιχείου α’ και β’ της παρούσας παραγράφου δύνανται της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων ανώτατης εκπαίδευσης του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης σύμφωνα με την διαδικασία και τις προϋποθέσεις της Θ.16 της παρούσης. »

Μετεγγραφές μόνο για πρωτοετείς φοιτητές

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος έδωσε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ για θέματα σχετικά με την εκπαίδευση ενώ αναφέρθηκε και στο ζήτημα των μετεγγραφών των φοιτητών που απασχολεί πολλές οικογένειες. Πιο συγκεκριμένα, για τις μεταγραφές των φοιτητών, είπε ότι έχουν τεθεί κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια και αφορούν τους πρωτοετείς φοιτητές. Απαντώντας σε ερώτηση εάν θα μπορούν να πάρουν μετεγγραφή φοιτητές άλλων ετών, είπε «δύσκολο».

Συνέντευξη Τύπου έδωσαν ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος και η Υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη

altΣυνέντευξη Τύπου έδωσαν σήμερα το πρωί ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος και η Υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη, με αντικείμενο τη δημιουργία ενός νέου και σύγχρονου πλαισίου Εκπαίδευσης και της κατάρτισης στον Τουρισμό, που θα στηριχτεί σε - όπως τόνισαν οι δύο υπουργοί-, με πόρους του ΕΣΠΑ, που έως χθες «λίμναζαν».


Μεταξύ άλλων ανακοινώθηκαν :
- η ίδρυση μιας διεθνούς Ανώτερης Σχολής Ξενοδοχειακού Management, τριετούς φοίτησης, στα πρότυπα επιτυχημένων Σχολών του Εξωτερικού, που θα δώσει στην Ελλάδα πρωταγωνιστικό ρόλο και στην Τουριστική Εκπαίδευση.
- η αναμόρφωση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης μέσω των Τεχνολογικών Λυκείων, ειδικευμένων σε Τουριστικά επαγγέλματα, με ενίσχυση των προγραμμάτων σπουδών Κατάρτισης και Δια Βίου Εκπαίδευσης.

Δείτε εδώ το δελτίο τύπου.