Το σημαντικότερο εργαλείο για την αναδιάρθρωση του νέου ακαδημαϊκού χάρτη φαίνεται να αποτελεί η επαναφορά της βάσης του 10 ως ελάχιστη προϋπόθεση για την εισαγωγή υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο υπουργός Παιδείας έχει αναφέρει ότι οι εισακτέοι των επόμενων εξετάσεων δε θα μειωθούν παρά την μεγάλη μείωση των σχολών από την εφαρμογή του σχεδίου "Αθηνά" που ήδη βρίσκεται σε στάδιο συνομιλιών μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Με αυτή την προοπτική, βέβαια, δε συμφωνούν οι διοικήσεις των σχολών καθώς τα εναπομείναντα τμήματα θα δεχθούν υπερβολικό αριθμό φοιτητών σε σχέση με την προηγούμενη ακαδημαϊκή χρονιά χωρίς να εξασφαλίζονται επιπλέον χρήματα για την λειτουργία τους ενώ και οι υποδομές τους δύσκολα θα μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.
Η επαναφορά της βάσης του 10 θα ενεργήσει με έμμεσο τρόπο στη μείωση των φοιτητών, κάτι που συνέβη και τις χρονιές που εφαρμόστηκε, με τα περιφερειακά τμήματα να "ξεμένουν" από πρωτοετείς φοιτητές. Ο υπουργός Κων. Αρβανιτόπουλος προσανατολίζεται στην επαναφορά της βάσης από το ερχόμενο έτος, τόσο γιατί το επιθυμούν οι διοικήσεις αρκετών ιδρυμάτων (σ.σ. του το πρότειναν πρόεδροι ΤΕΙ στις προηγούμενες συναντήσεις), όσο και για λόγους ουσίας, καθώς οι εισακτέοι με βαθμούς κάτω από τη βάση δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις σπουδές.
Η βάση του 10 είχε καθιερωθεί από τη Μαριέττα Γιαννάκου το 2006. Μέχρι το 2010, που την κατήργησε η Άννα Διαμαντοπούλου, καθώς αποτελούσε προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, έμεναν κενές στα ΤΕΙ και τα πανεπιστήμια περίπου 15.000 θέσεις κάθε χρόνο, πάνω από 65.000 συνολικά.
Στις περασμένες εξετάσεις, περισσότεροι από τρεις στους δέκα υποψηφίους (34%) μπήκαν στα ΤΕΙ κυρίως, αλλά και σε ορισμένες σχολές ΑΕΙ, με βαθμολογία κάτω από τη βάση.
Ο υπουργός Παιδείας έχει αναφέρει ότι οι εισακτέοι των επόμενων εξετάσεων δε θα μειωθούν παρά την μεγάλη μείωση των σχολών από την εφαρμογή του σχεδίου "Αθηνά" που ήδη βρίσκεται σε στάδιο συνομιλιών μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Με αυτή την προοπτική, βέβαια, δε συμφωνούν οι διοικήσεις των σχολών καθώς τα εναπομείναντα τμήματα θα δεχθούν υπερβολικό αριθμό φοιτητών σε σχέση με την προηγούμενη ακαδημαϊκή χρονιά χωρίς να εξασφαλίζονται επιπλέον χρήματα για την λειτουργία τους ενώ και οι υποδομές τους δύσκολα θα μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.
Η επαναφορά της βάσης του 10 θα ενεργήσει με έμμεσο τρόπο στη μείωση των φοιτητών, κάτι που συνέβη και τις χρονιές που εφαρμόστηκε, με τα περιφερειακά τμήματα να "ξεμένουν" από πρωτοετείς φοιτητές. Ο υπουργός Κων. Αρβανιτόπουλος προσανατολίζεται στην επαναφορά της βάσης από το ερχόμενο έτος, τόσο γιατί το επιθυμούν οι διοικήσεις αρκετών ιδρυμάτων (σ.σ. του το πρότειναν πρόεδροι ΤΕΙ στις προηγούμενες συναντήσεις), όσο και για λόγους ουσίας, καθώς οι εισακτέοι με βαθμούς κάτω από τη βάση δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τις σπουδές.
Η βάση του 10 είχε καθιερωθεί από τη Μαριέττα Γιαννάκου το 2006. Μέχρι το 2010, που την κατήργησε η Άννα Διαμαντοπούλου, καθώς αποτελούσε προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, έμεναν κενές στα ΤΕΙ και τα πανεπιστήμια περίπου 15.000 θέσεις κάθε χρόνο, πάνω από 65.000 συνολικά.
Στις περασμένες εξετάσεις, περισσότεροι από τρεις στους δέκα υποψηφίους (34%) μπήκαν στα ΤΕΙ κυρίως, αλλά και σε ορισμένες σχολές ΑΕΙ, με βαθμολογία κάτω από τη βάση.
Σχόλια από panelladikes24.blogspot.gr:
- Με την εφαρμογή της βάσης του 10 δε συνεπάγεται ότι οι υποψήφιοι θα έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς αυτό εξαρτάται και από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Αυτό έχει διαπιστωθεί πολλές φορές κατά τις εξετάσεις και την ανακοίνωση των βάσεων.
- Η βάση του 10, αν εφαρμοστεί δε θα αλλάξει τις επιλογές των υποψηφίων στο μηχανογραφικό τους δελτίο αφού και πάλι τα τμήματα των μεγάλων αστικών κέντρων θα έχουν μεγάλη ζήτηση και πολλές φορές θα τα επιλέξουν οι υποψήφιοι ακόμα και αν μπορούν να εισαχθούν σε κάποιο τμήμα πιο ελκυστικό γι΄ αυτούς αλλά μακριά από τον τόπο διαμονής τους. (Η οικονομική κρίση επηρέασε τις βάσεις 2012)
- Υπάρχουν πολλά συναφή τμήματα είτε ΑΕΙ είτε ΤΕΙ διασκορπισμένα ανά την Ελλάδα. Λογικό είναι να υπάρξει μια αναδιοργάνωσή τους με νέα και πιο σύγχρονα προγράμματα σπουδών και αποφοίτους που θα έχουν πιο ισχυρά χαρτιά στην αγορά εργασίας. Ωστόσο εδώ υπάρχει ένα πολιτικό θέμα σχετικά με το πού θα λειτουργήσουν όλα αυτά τα νέα τμήματα καθώς η πολιτική βούληση των παλαιότερων ετών για λειτουργία σχολών σε κάθε πόλη θα πρέπει να αλλάξει δημιουργώντας προβλήματα σε πολλές τοπικές κοινωνίες.
- Η ανάγκη για ισχυρή τριτοβάθμια εκπαίδευση δε σημαίνει μόνο συρρίκνωση στα κτίρια και στις ονομασίες. Προϋποθέτει ικανή χρηματοδότηση για λειτουργία αλλά και έρευνα.
- Οι υποψήφιοι που δε θα έχουν βαθμολογία τουλάχιστον ίση με τη βάση, τι θα απογίνουν; Μήπως θα προσφέρουμε πελάτες στα κολλέγια ή θα στείλουμε νέες φουρνιές μεταναστών στην Ευρώπη και μάλιστα με πληρωμή;(δίδακτρα, στέγαση, σίτιση, κλπ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου