Τους τέσσερις βασικούς στόχους του σχεδίου «Αθηνά» που επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Πέραν αυτού ο υπουργός εξήγησε ότι η σημερινή μορφή του ακαδημαϊκού χάρτη παρουσιάζει έντονες στρεβλώσεις, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ανώτατης εκπαίδευσης καθώς σε πολλές περιπτώσεις «υπάρχουν πανεπιστημιακά τμήματα που λειτουργούν ως συνοικιακά φροντιστήρια», επισήμανε πως «Αυτός ο χάρτης αναπτύχτηκε δυστυχώς με τρόπο άναρχο, χωρίς σχέδιο, λογοδοτώντας σε ένα πελατειακό πολιτικό σύστημα και στις πιέσεις της πανεπιστημιακής συντεχνίας, αρκούσε συχνά η βούληση ενός καθηγητή και η στήριξη ενός βουλευτή. Αυτό έγινε πολλές φορές και η ευθύνη είναι διακομματική» και τόνισε πως «Δεν θα έρθει ανάπτυξη στη χώρα αν δεν πάμε σε αναγέννηση του πανεπιστημιακού πνεύματος».
Πιο αναλυτικά, οι βασικοί στόχοι του σχεδίου «Αθηνά», σύμφωνα με τον κ. Αρβανιτόπουλο είναι:
- να μην υπάρξει δραματική μείωση των νέων που διεκδικούν θέση στα πανεπιστήμια
- οι φοιτητές να συμμετέχουν ενεργά και όχι να εγγράφονται και μετά να απέχουν. Αυτό θα το πετύχουμε με ενίσχυση φοιτητικής μέριμνας και όπου είναι εφικτό με δημιουργία ομοειδών τμημάτων.
- οι εισακτέοι να αποφοιτούν από ισχυρά ιδρύματα με ανταγωνιστικά πτυχία και να μπορούν να ενταχθούν στον τομέα εργασίας. Για αυτό για τα ΤΕΙ αναθεωρούνται προγράμματα σπουδών κ.α.
- οι απόφοιτοι να εργάζονται σε αντικείμενο που είναι πλησίον στο αντικείμενο σπουδών.
Πρόσθεσε ότι η αναδιάταξη του χάρτη πραγματοποιείται με τις εξής κινήσεις:
Για τα πανεπιστήμια:
- Συγχωνεύσεις σχολών με ελάχιστα τμήματα
- Συγχωνεύσεως τμημάτων που η λειτουργία τους δεν λογοδοτούσε σε επιστημονικές αναγκαιότητες και πραγματικές απαιτήσεις χώρας
Για τα ΤΕΙ ο υπουργός είπε πως «ξεκινάμε με την παραδοχή ότι σε πολλές περιπτώσεις και σε πολλά γνωστικά αντικείμενα τα ΤΕΙ απώλεσαν τον αρχικό προσανατολισμό τους που ήταν της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Στην ουσία τα ΤΕΙ προσπάθησαν να επεκταθούν σε πεδία που καλύπτονται από ΑΕΙ. Για παράδειγμα βρήκαμε 33 Τμήματα για διοίκηση επιχειρήσεων (δημόσιες σχέσεις, λογιστική κ.α.).
Τι συμβαίνει με αυτούς τους πτυχιούχους; Συμπιέζονται από τους πτυχιούχους ΑΕΙ και παρουσιάζουν μεγάλη ανεργία. Γι αυτό δημιουργούμε 9 σχολές με ευρύτερο γνωστικό αντικείμενο. Αυτή η συγχώνευση είναι αναγκαία για λόγους ουσιαστικούς. Σε άλλο αντικείμενο, αυτό των πολιτικών μηχανικών ΤΕ πάμε σε ενιαίο: πολιτικών μηχανικών και τοπογράφων».
Πρόσθεσε επίσης πως «Αναδιατάσσουμε τα ΤΕΙ ανα κεντρική Περιφέρεια ώστε τα συγγενή τμήματα να συγκροτούν σχολή σε μια περιφέρεια. Εως τώρα οι φοιτητές αντιμετωπίζονταν ως καταναλωτές. Το μείζον όμως είναι να ενωθούν τα γνωστικά αντικείμενα με τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιφέρειας. Για παράδειγμα ένα τμήμα ιχθυοκαλλιέργειας στο Μεσολόγγι, τμήμα διοίκησης επιχειρήσεων στη Θήβα και την Κατερίνη που έχουμε διαμετακομιστικό κόμβο».