Σελίδες

Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Σοφία Ζαχαράκη: H φοίτηση σε ένα ΕΠΑ.Λ. να είναι συνειδητή επιλογή και όχι λύση ανάγκης

Κύρια σημεία ομιλία Υφυπουργού κ. Σοφίας Ζαχαράκη στη Βουλή κατά τη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης

«Στην διαδρομή της μάθησης κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο» τόνισε η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σοφία Ζαχαράκη κατά την ομιλία της στη Βουλή σήμερα Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο της συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης που διεξάγεται στην Ολομέλεια.

Ακολουθούν τα κύρια σημεία της ομιλίας της Υφυπουργού:

- Δεσμευτήκαμε προεκλογικά για την αναμόρφωση, τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική βελτίωση της παιδείας που παρέχεται συνολικά στην χώρα μας. Από την πρώτη ημέρα, εργαστήκαμε σκληρά και μεθοδικά, προκειμένου κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας να απολαμβάνει την Παιδεία που αξίζει τον 21ο αιώνα.

Αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής μας και φυσική συνέχεια του μέχρι σήμερα νομοθετικού μας έργου είναι η παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και τη Διά Βίου Μάθηση. Ενός κλάδου με κομβική σημασία για την αναζωογόνηση και ενίσχυση της εθνικής μας οικονομίας.

Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο αποτελεί έργο πολύμηνων εργασιών και αποτέλεσμα ανοιχτού διαλόγου με κοινωνικούς εταίρους καθώς και λοιπούς συναρμόδιους φορείς, τους οποίους θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά για τη συμβολή τους.

Η παρουσίασή του υπό την σκιά μίας πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης μόνο τυχαία δεν είναι. Η ψήφισή του σήμερα φανερώνει την βαθιά μας πίστη στις δυνατότητες του συγκεκριμένου χώρου. Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μπορεί και πρέπει, ιδίως τώρα, να αποτελέσει καταλύτη προκειμένου η χώρα με ταχύτητα και επιτυχία να ανακάμψει και να τεθεί και πάλι σε τροχιά μιας πραγματικής ανάπτυξης

- Στόχευση να καταστεί η επαγγελματική εκπαίδευση μία συνειδητή επιλογή. Παρέχονται περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες προς όλους. Διότι, μόνον τότε μπορεί κανείς να μιλήσει πραγματικά για επιλογή και όχι για λύση ανάγκης.

- Εισάγεται ενιαία, εθνική στρατηγική για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Θεσμοθετείται «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης» (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.)

- Περαιτέρω ρίχνουμε όλα τα εμπόδια στις διαδρομές επαγγελματικής εξέλιξης με όρους και προϋποθέσεις αξιοσύνης. Η διαπερατότητα των επιλογών, εκτός από πάγιο αίτημα των ίδιων των εκπαιδευομένων και διεθνώς κρατούσα προσέγγιση, εξασφαλίζει ουσιαστικά την βιωσιμότητα του ίδιου του συστήματος με βάση την σύγχρονη πραγματικότητα. Άλλωστε, στην διαδρομή της μάθησης κανένας δρόμος δεν μπορεί να καταλήγει σε αδιέξοδο.

- Η εκπαίδευση και κατάρτιση εκσυγχρονίζεται. Συνδέεται με τις σύγχρονες προκλήσεις και ανάγκες. Συστήνονται αρμόδια Συμβούλια για την παρακολούθηση και ανατροφοδότηση σε θέματα εκτίμησης των αναγκών επαγγελματικής εκπαίδευσης τόσο σε κεντρικό όσο και περιφερειακό επίπεδο. Η σύσταση αυτών των συμβουλίων έχει συγκεκριμένη αξία: δημιουργείται ο αναγκαίος χώρος στον οποίο συναντώνται και αλληλοεπιδρούν όλα τα αμέσως εμπλεκόμενα μέρη: τόσο από τον χώρο της εκπαίδευσης όσο και της αγοράς. Απο τη μεριά μας δεσμευόμαστε να παρακολουθούμε στενά και να ελέγχουμε τις διαδικασίες και την εφαρμογή τους, ώστε να πετύχουμε τη συλλογικότητα και την αποτελεσματικότητα.

- Οι ευκαιρίες πολλαπλασιάζονται, βελτιώνονται και αφορούν όλους τους πολίτες, χωρίς καμία διάκριση. Κανείς, ιδίως όσοι το έχουν περισσότερο ανάγκη όπως άτομα με ειδικές μαθησιακές ή άλλες ανάγκες, δεν πρόκειται να μείνει πίσω, στερούμενος των ευκαιριών που αξίζει και του αναλογούν. Πολύ περισσότερο, η πατρίδα μας δεν έχει την πολυτέλεια να μην ενεργοποιήσει και αξιοποιήσει την δημιουργικότητα και το ταλέντο κάθε πολίτη.

Σημαντικός πυλώνας του εγχειρήματός μας, η εκπαίδευση που παρέχεται στα σχολεία μας, τα ΕΠΑ.Λ.

Έμπρακτη η στήριξη του θεσμού και του ρόλου τους, ακόμη και εν μέσω της πανδημίας:

Ιδρύσεις νέων ΕΠΑ.Λ. και Εργαστηριακών Κέντρων: Από το σχ. έτος 2020-2021 ξεκίνησαν να λειτουργούν 7 νέα ΕΠΑ.Λ., εκ των οποίων 3 Ημερήσια και 4 Εσπερινά, καθώς και 3 νέα Εργαστηριακά Κέντρα. Όλα στην Περιφέρεια (Αργαλαστή, Αλεξανδρούπολη, Γορτυνία, Καλλονή, Γρεβενά, Καστοριά, Νάξος | Αμύνταιο, Λάρισα, Σαντορίνη)

Νέες Ειδικότητες και Τομείς: Για το σχ. έτος 2020-2021, προσθέσαμε 9 νέα τμήματα τομέων (Β’ Τάξη) και 65 νέα τμήματα Ειδικοτήτων (Γ’ Τάξη)

Σύνολο ΕΠΑ.Λ. στην χώρα: 406

Εγκρίσεις Ολιγομελών Τμημάτων ΕΠΑ.Λ.: Για το σχ. έτος 2020-2021 εγκρίναμε κατά παρέκκλιση την λειτουργία 928 ολιγομελών τμημάτων ΕΠΑ.Λ. σε σύνολο 945 αιτημάτων. Έμπρακτη απόδειξη της σημασίας που αποδίδουμε στην λειτουργία τους, ιδίως σε σχέση με κάλυψη αναγκών των μαθητών της Περιφέρειας.

Πρόγραμμα Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.: Συνεχίζεται με την έκδοση όλων των απαραίτητων ΥΑ καθώς και αύξηση του Προϋπολογισμού.

Για 3η συνεχόμενη σχολική χρονιά και παρά τις αντίξοες και πρωτόγνωρες συνθήκες στις οποίες βρεθήκαμε, λάβαμε κάθε μέριμνα ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια του προγράμματος Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.

Μάλιστα, πετύχαμε την αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος κατά 5 εκ. € για την ενίσχυση των παραπάνω από 108.000 φοιτούντων μαθητών των ΕΠΑ.Λ. της χώρας.

Παρά την πανδημία και την επιβεβλημένη αναστολή λειτουργίας της διά ζώσης εκπαίδευσης, προχωρήσαμε στην πρόσκληση για την πρόσληψη 220 ψυχολόγων για την στήριξη των μαθητών του συνόλου των ΕΠΑ.Λ.

Ήδη αυτοί έχουν τοποθετηθεί στις σχολικές μονάδες ενώ

Εκδόθηκε ειδική πρόσκληση για την κάλυψη των 47 κενών που απέμειναν λόγω μη ανάληψης καθηκόντων.

Στόχευση η φοίτηση σε ένα ΕΠΑ.Λ. να είναι συνειδητή επιλογή, όχι λύση ανάγκης. Θωρακίζουμε και ενισχύουμε τον ρόλο τους, ώστε η ανοδική τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις εγγραφές μαθητών σε ΕΠΑ.Λ. να συνεχιστεί και να συνοδευτεί από την βελτίωση των ποιοτικών της χαρακτηριστικών.

- Προωθούμε την ίδρυση Προτύπων ΕΠΑ.Λ.

Η λειτουργία τους σπουδαία, τόσο από συμβολικής όσο και -κυρίως- από παιδαγωγικής - επιστημονικής σκοπιάς. Ως Πολιτεία αποδεικνύουμε ότι τα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας, δεν αποτελούν λύση ανάγκης έναντι των Γενικών Λυκείων. Αντιθέτως, είναι πεδίο επαγγελματικής καινοτομίας, καταξίωσης και ανάδειξης δεξιοτήτων.

Η ίδρυσή τους δεν φανερώνει κάποια εμμονή με τις έννοιες του προτύπου ή της αριστείας, ούτε απόπειρα δημιουργίας υποτιθέμενων ελίτ με σκοπό την υποβάθμιση των λοιπών σχολείων. Έχει ουσία και αξία: Η εμπειρία της γενικής εκπαίδευσης έχει αποδείξει τη ζωτική σημασία και τον ουσιαστικό ρόλο τον οποίο διαδραματίζουν τα σχολεία αυτά ως πολλαπλασιαστές καλών πρακτικών και ως πόλοι μέσω των οποίων αυτές διαχέονται στα υπόλοιπα σχολεία της επικράτειας.

- Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό, τους εκπαιδευτικούς μας, τους οποίους φροντίζουμε να επιμορφώνουμε ουσιαστικά: Με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου προβλέπεται η λειτουργία Κέντρων Επιμόρφωσης στα Π.ΕΠΑ.Λ. Η αναβάθμιση της εκπαίδευσης βασίζεται και οφείλει να ξεκινά από τους εκπαιδευτικούς μας. Στα Κέντρα Επιμόρφωσης οι εκπαιδευτικοί ενημερώνονται, επιμορφώνονται, γίνονται πολλαπλασιαστές νέας γνώσης. Ένα σύγχρονο σχολείο προϋποθέτει ενημερωμένους και κατάλληλα εκπαιδευμένους καθηγητές.

- Φροντίζουμε ώστε οι μαθητές του Τομέα Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων να έχουν τα απαραίτητα εγχειρίδια για την άρτια εκπαίδευσή τους. Πρόκειται για μία αμιγώς θετική ρύθμιση, στόχος της οποίας είναι η εξυπηρέτηση των αναγκών των μαθητών καθώς διευθετείται οριστικά ένα ζήτημα που είχε ως αποτέλεσμα την βλάβη των μαθητών, καθώς η προμήθεια των βιβλίων αυτών, πραγματοποιούνταν με έκδοση Κ.Υ.Α. Αποτέλεσμα, τα βιβλία να διανέμονται με τεράστιες καθυστερήσεις. Με τη διάταξη πλέον είναι δυνατή η προμήθειά τους ήδη από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Η διάθεσή τους γίνεται σε τιμή κόστους ενώ προβλέπεται και η προηγούμενη έγκρισή τους από το Ι.Ε.Π.

Από το νομοσχέδιο αυτό δεν θα μπορούσαν φυσικά να λείπουν και στοχευμένες διατάξεις, μέσω των οποίων επιφέρονται περιορισμένες αλλαγές βελτιωτικού χαρακτήρα στην γενική εκπαίδευση. Αποτελούν φυσική συνέχεια των στρατηγικών πολιτικών προτεραιοτήτων μας.

Θα σταθώ στις διατάξεις οι οποίες αφορούν στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση που παρέχεται στο εξωτερικό.

- Η Ελληνόγλωσση εκπαίδευση αποτελεί σταθερά κομμάτι κάθε νομοθετικής πρωτοβουλίας του Υπουργείου, δείγμα της πολιτικής που ασκείται και της θέσης που κατέχει για εμάς.

- Με το άρθρο 113 μεριμνούμε για την καταβολή του ειδικού επιμισθίου σε όλα τα αποσπασμένα στελέχη στο εξωτερικό, σε περίπτωση που η λειτουργία των δομών εκπαίδευσης στις οποίες έχουν τοποθετηθεί αναστέλλεται συνεπεία της πανδημίας. Παραμένουμε δίπλα στους ανθρώπους στους οποίους στηρίζεται η λειτουργία ενός τόσο σημαντικού θεσμού και τους οποίους ευγνωμονούμε για το έργο που επιτελούν.

- Στο ίδιο πνεύμα, με το άρθρο 112 εξασφαλίζεται για το σχ. έτος 2020-2021 η στελέχωση όλων των υφισταμένων ΤΕΓ, ακόμη και όσων δεν έχουν ολοκληρώσει ακόμη την διαδικασία αναγνώρισής τους.

- Παράλληλα, δρομολογούμε την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγνώρισης των ΤΕΓ. Ένα ζήτημα το οποίο εδώ και πολύ καιρό θα έπρεπε να έχει διευθετηθεί, επιλύεται πλέον οριστικά.

Ο θεσμός έτσι έμπρακτα αναβαθμίζεται.

Είμαστε σταθερά δίπλα στην Ομογένεια και τις Δομές Ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό ενισχύοντας μάλιστα τους δεσμούς μας εν μέσω πανδημίας. Ενδεικτική άλλωστε είναι και η ίδρυση από το σχ. έτος 2020-2021, 8 νέων ΤΕΓ, η οποία έρχεται να προστεθεί σε μία συστηματική προσπάθεια διεύρυνσης και θωράκισης αυτού του δικτύου.

Δείτε επίσης: 







Για την μερική ή ολική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο του panelladikes24.


1 σχόλιο:

  1. Λύκεια παρόμοια με τα δικά μας ΕΠΑΛ υπάρχουν σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Τέτοια χάλια δεν υπάρχουν, μάλιστα για Σουηδία που γνωρίζω προσωπικά το επίπεδο των μαθημάτων όπως και των μαθητών είναι ίδιο με των κλασσικών λυκείων και το να σπουδάσει ένας απόφοιτος Σουηδικού "ΕΠΑΛ" σε κορυφαία πολυτεχνεία της Σουηδίας είναι κάτι το απόλυτα φυσιολογικό.

    Εδώ όπως παντού τα κάναμε χάλια. Δημιουργήσαμε λύκεια χαμηλής δυσκολίας και αργότερα τα παρατήσαμε στην μοίρα τους, με αποτέλεσμα να μαζέψουν τον κάθε ταραξία ή τεμπέλη μαθητή που θέλει να βγάλει το σχολείο χωρίς να ανοίξει καν βιβλίο και ταυτόχρονα να στιγματίζονται οι σωστοί μαθητές που ακολούθησαν το ΕΠΑΛ για να μάθουν μια τέχνη για να δουλέψουν ή να ακολουθήσουν κάποιο ΤΕΙ αργότερα (που και αυτά τα καταργήσανε πια, χειροτερεύοντας την κατάσταση).

    Κάποια στιγμή ελπίζω να αλλάξει αυτή η εικόνα. Αλλά στην Ελλάδα που η δημόσια παιδεία πλην της τριτοβάθμιας αποτελεί ανέκδοτο, δεν περιμένω τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή