- Στο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου δεν υπάρχει κάποιο μάθημα θετικών επιστημών ενώ σε όλες τις τάξεις δεν υπάρχουν μαθήματα καλλιτεχνικών, μουσικής, πληροφορικής (μόνο ως επιλογής στην Α΄ Λυκείου).
- Οι ώρες των τριών μαθημάτων προσανατολισμού της κάθε ομάδας της Γ΄ Λυκείου αποτελούν τις 20 από τις 32 ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος. Ίσως υπερβολικό γιατί Λύκειο δε θα έπρεπε να σημαίνει μονοδιάστατη γνώση πχ. μόνο Μαθηματικά - Φυσική - Χημεία.
- Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σχολές μόνο από ένα επιστημονικό πεδίο. Μεγάλη αλλαγή που θα μπορούσε να αποφευχθεί με την εξέταση περισσότερων των τεσσάρων μαθημάτων για όσους το επιθυμούσαν.
- Η ομάδα τεχνολογικών και θετικών επιστημών έχει ως μάθημα εξέτασης σε πανελλαδικό επίπεδο τη Χημεία που ουσιαστικά αντικαθιστά το ΑΕΠΠ παρότι ένα μεγάλο ποσοστό των σχολών των πεδίων αυτών έχει περισσότερο σχέση με την Πληροφορική παρά με την Χημεία.
- Με βάση την τωρινή εμπειρία οι προφορικοί βαθμοί που συνυπολογίζονται στο Γενικό Βαθμό Πρόσβασης, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι ένας τρόπος να αυξηθεί έμμεσα ο γραπτός βαθμός μέσω των αντίστοιχων συντελεστών.
- Η αντικειμενικότητα στους βαθμούς των τριών τάξεων πάλι δεν εξασφαλίζεται επειδή θα υπάρχουν τα μισά θέματα από τράπεζα θεμάτων αφού τα υπόλοιπα καθώς και η διόρθωσή τους αποτελούν ευθύνη του κάθε διδάσκοντα.
- Η δυνατότητα στις σχολές να προτείνουν διαφορετικούς συντελεστές για κάθε μάθημα θα μπορούσε να κριθεί ως θετικό στοιχείο ώστε η βαρύτητα που θα δοθεί στα συγκεκριμένα μαθήματα να είναι περισσότερο σχετική με τις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών των σχολών αυτών.
- Ο συνυπολογισμός των βαθμών και των τριών τάξεων στο βαθμό πρόσβασης για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν θα αλλάξει τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του Λυκείου που θα έπρεπε ίσως να έχει ως στόχο την παροχή γενικών γνώσεων και όχι να αποτελεί ένα μαραθώνιο δρόμο που θα καλούνται οι μαθητές να καλύψουν για να εισαχθούν στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
- Τελικά, ο χαρακτήρας που θέλει να προσδώσει το υπουργείο Παιδείας στο ΓΕΛ και στο ΕΠΑΛ είναι ίσως ένας παράγοντας να αποφύγουν πολλοί το Λύκειο και να κατευθυνθούν στην κατάρτιση.
- Η τάξη μαθητείας που θα εφαρμοστεί στα ΕΠΑΛ μετά τον δευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών καθώς και οι υπόλοιπες επιλογές που έχουν οι μαθητές (ΙΕΚ, ΣΕΚ) αποτελούν μία θετική εξέλιξη για τη σύνδεση της τεχνικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας υπό προϋποθέσεις και να μην αποτελέσουν οι απόφοιτοι των δομών αυτών πρόσκαιρα φτηνά εργατικά χέρια.
- Ο χρόνος παρουσιάσεως του σχεδίου και οι μέρες που θα τεθεί για δημόσια διαβούλευση δεν ευνοούν τη σωστή ενημέρωση του κοινού και εξαλείφουν τις πιθανότητες για εποικοδομητική συζήτηση και διόρθωση σημαντικών σημείων ώστε να ψηφιστεί στη συνέχεια από τη Βουλή και να εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά.
Υπάρχουν και άλλες πτυχές του εν λόγω σχεδίου που θα μπορούσαμε να αναλύσουμε αλλά εστιάσαμε στα παραπάνω ως τα πιο δομικά στοιχεία του σχεδίου αυτού που ορίζουν τον προσανατολισμό και τον χαρακτήρα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Οι ώρες των τριών μαθημάτων προσανατολισμού της κάθε ομάδας της Γ΄ Λυκείου αποτελούν τις 20 από τις 32 ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος. Ίσως υπερβολικό γιατί Λύκειο δε θα έπρεπε να σημαίνει μονοδιάστατη γνώση πχ. μόνο Μαθηματικά - Φυσική - Χημεία.
- Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σχολές μόνο από ένα επιστημονικό πεδίο. Μεγάλη αλλαγή που θα μπορούσε να αποφευχθεί με την εξέταση περισσότερων των τεσσάρων μαθημάτων για όσους το επιθυμούσαν.
- Η ομάδα τεχνολογικών και θετικών επιστημών έχει ως μάθημα εξέτασης σε πανελλαδικό επίπεδο τη Χημεία που ουσιαστικά αντικαθιστά το ΑΕΠΠ παρότι ένα μεγάλο ποσοστό των σχολών των πεδίων αυτών έχει περισσότερο σχέση με την Πληροφορική παρά με την Χημεία.
- Με βάση την τωρινή εμπειρία οι προφορικοί βαθμοί που συνυπολογίζονται στο Γενικό Βαθμό Πρόσβασης, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι ένας τρόπος να αυξηθεί έμμεσα ο γραπτός βαθμός μέσω των αντίστοιχων συντελεστών.
- Η αντικειμενικότητα στους βαθμούς των τριών τάξεων πάλι δεν εξασφαλίζεται επειδή θα υπάρχουν τα μισά θέματα από τράπεζα θεμάτων αφού τα υπόλοιπα καθώς και η διόρθωσή τους αποτελούν ευθύνη του κάθε διδάσκοντα.
- Η δυνατότητα στις σχολές να προτείνουν διαφορετικούς συντελεστές για κάθε μάθημα θα μπορούσε να κριθεί ως θετικό στοιχείο ώστε η βαρύτητα που θα δοθεί στα συγκεκριμένα μαθήματα να είναι περισσότερο σχετική με τις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών των σχολών αυτών.
- Ο συνυπολογισμός των βαθμών και των τριών τάξεων στο βαθμό πρόσβασης για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν θα αλλάξει τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του Λυκείου που θα έπρεπε ίσως να έχει ως στόχο την παροχή γενικών γνώσεων και όχι να αποτελεί ένα μαραθώνιο δρόμο που θα καλούνται οι μαθητές να καλύψουν για να εισαχθούν στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
- Τελικά, ο χαρακτήρας που θέλει να προσδώσει το υπουργείο Παιδείας στο ΓΕΛ και στο ΕΠΑΛ είναι ίσως ένας παράγοντας να αποφύγουν πολλοί το Λύκειο και να κατευθυνθούν στην κατάρτιση.
- Η τάξη μαθητείας που θα εφαρμοστεί στα ΕΠΑΛ μετά τον δευτεροβάθμιο κύκλο σπουδών καθώς και οι υπόλοιπες επιλογές που έχουν οι μαθητές (ΙΕΚ, ΣΕΚ) αποτελούν μία θετική εξέλιξη για τη σύνδεση της τεχνικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας υπό προϋποθέσεις και να μην αποτελέσουν οι απόφοιτοι των δομών αυτών πρόσκαιρα φτηνά εργατικά χέρια.
- Ο χρόνος παρουσιάσεως του σχεδίου και οι μέρες που θα τεθεί για δημόσια διαβούλευση δεν ευνοούν τη σωστή ενημέρωση του κοινού και εξαλείφουν τις πιθανότητες για εποικοδομητική συζήτηση και διόρθωση σημαντικών σημείων ώστε να ψηφιστεί στη συνέχεια από τη Βουλή και να εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά.
Υπάρχουν και άλλες πτυχές του εν λόγω σχεδίου που θα μπορούσαμε να αναλύσουμε αλλά εστιάσαμε στα παραπάνω ως τα πιο δομικά στοιχεία του σχεδίου αυτού που ορίζουν τον προσανατολισμό και τον χαρακτήρα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου