Σάββατο 16 Μαρτίου 2019

Ο Υπουργός Παιδείας για την εισαγωγή φοιτητών στα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης - Δεν θα υποβαθμιστούν τα συγκεκριμένα τμήματα

07 03 18gavroglouΣυνέντευξη του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου στο ρ/σ 104,9 ΑΠΕ - ΜΠΕ

Ερώτηση: Στόχος της πρότασης που παρουσιάσατε είπατε πως είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων τα οποία απορρέουν από τη διττή ιδιότητα όσων φοιτούν στη Γ΄ τάξη Λυκείου, δηλαδή αυτή του μαθητή και αυτή του υποψηφίου φοιτητή. Ισορροπούν πλέον οι δύο ιδιότητες, ή απλώς δίδεται σε ρεαλιστική βάση η βαρύτητα που αναλογεί στην κάθε μία;

Απάντηση: Το σύστημα είναι πολύ ορθολογικό και πολύ ενισχυμένη η παιδαγωγική του διάσταση. Δίδεται μία ρεαλιστική λύση και το πιο σοβαρό είναι ότι δίνουμε μιαν απάντηση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα, που θέλουμε να λύσουμε: Ότι ουσιαστικά δεν έχουμε Γ΄ Λυκείου στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Είναι μία τάξη ακυρωμένη από μία πραγματικότητα, η οποία με τον καιρό έχει διαμορφωθεί. Όσοι έχουν παιδιά στην Γ΄ Λυκείου ή τα ίδια τα παιδιά της τάξης αυτής καταλαβαίνουν τι εννοώ και αυτό έχει γίνει παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών μας.

Άρα, εμείς λέμε ότι οι εγκύκλιες σπουδές ολοκληρώνονται στη Β΄ Λυκείου και η γενική παιδεία συνεχίζεται και στη Γ΄ Λυκείου, αλλά συνεχίζεται σε ένα πλαίσιο προετοιμασίας για το πανεπιστήμιο. Θα έχουμε λίγα μαθήματα, με πολλές ώρες το κάθε μάθημα, για να μπορούν και οι εκπαιδευτικοί να έχουν μία άνεση στη διαχείριση της ύλης -δεν θα αυξηθεί αναλογικά- αλλά και τα παιδιά να έχουν την άνεση για επαναλήψεις, ερωτήσεις, συζητήσεις. Αυτή είναι η φιλοσοφία των προτάσεών μας.

Ερ.: Οι επιφυλάξεις που εκφράστηκαν από την πλευρά της ΟΛΜΕ εστιάζονται στις νέες εξετάσεις για το απολυτήριο λυκείου, που θα γίνονται σε ομάδες σχολείων και όχι σε περιφερειακό επίπεδο, εγείροντας -κατά την άποψη της ομοσπονδίας- ζήτημα αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας των θεμάτων...

Απ.: Κατ΄ αρχήν η ΟΛΜΕ να μας πει αν συμφωνεί με τον σημερινό τρόπο, με τον οποίο οι μαθητές αποκτούν απολυτήριο. Ο τρόπος που θα παίρνουν τα παιδιά το απολυτήριο θα αλλάξει, θα είναι ομάδες σχολείων με τους εκπαιδευτικούς να διαμορφώνουν τα θέματα, όμως τα θέματα δεν θα διορθώνονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης και του σχολείου, αλλά από εκπαιδευτικούς των διπλανών σχολείων. Μέσα στο σχολείο. Εμείς ως Υπουργείο Παιδείας έχουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς. Τώρα αν η ΟΛΜΕ δεν έχει εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, καλό είναι να το πει δημόσια. Δε θεωρούμε ότι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται οι εξετάσεις είναι χειρότερος από τον σημερινό, γιατί σήμερα οι εξετάσεις που οδηγούν στο απολυτήριο πραγματικά εκφυλίζουν και υποβαθμίζουν ένα δίπλωμα, το οποίο πρέπει να έχει κανείς και το οποίο πρέπει έχει μια αξία. Σήμερα ξέρουμε πώς γίνεται αυτό. Όχι, δεν μιλώ ούτε για διαπλοκή, ούτε για τίποτε άλλο. Είναι μία αδράνεια των πραγμάτων και κανείς δεν παίρνει στα σοβαρά, ούτε πώς διαμορφώνονται τα ερωτήματα, ούτε και πώς διορθώνονται και κυρίως ούτε και το επίπεδο του απολυτηρίου. Επιπλέον, με τον τρόπο που προτείνουμε δεν θα υπάρχει πια καθόλου πίεση στους εκπαιδευτικούς να ευνοήσουν παιδιά μετά από πίεση των γονιών τους.

Ερ.: Από τις μεγάλες καινοτομίες του νέου συστήματος είναι ο διαχωρισμός των Τμημάτων στο Μηχανογραφικό Δελτίο σε Ελεύθερης Πρόσβασης και σε Πρόσβασης Μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το μηχανογραφικό αυτό θα κληθούν να συμπληρώσουν πρώτη φορά οι μαθητές που φέτος φοιτούν στη Β΄ Λυκείου. Εκτιμάτε ότι είναι μια απλή μέθοδος, ότι δε θα υπάρξουν δυσκολίες με τη συμπλήρωση της δήλωσης -ιδιαίτερα της δεύτερης που είναι και δεσμευτική;

Απ.: Όντως για πρώτη φορά τα τελευταία 50 χρόνια αρχίζει και υπάρχει η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης με μόνον το απολυτήριο. Το πρώτο δελτίο θα το συμπληρώσουν τον Οκτώβριο οι μαθητές -σήμερα της Β΄ Λυκείου- που τότε θα είναι στη Γ΄ Λυκείου. Αυτό είναι μία διαφοροποίηση από τις προτάσεις που είχαμε καταθέσει τον Σεπτέμβριο. Έχουμε κάνει πάρα πολλές συζητήσεις με σχολεία, μαθητές, εκπαιδευτικούς, επιστήμονες και θεωρούμε ότι στην αρχή θα πρέπει να μην έχουν δυσκολίες στην κατανόηση, ούτε και καμιά επιπρόσθετη πίεση. Είναι ένα Δελτίο, το οποίο θα συμπληρώνουν τον Οκτώβριο, όταν είναι στην Γ΄ Λυκείου, είναι ένα Δελτίο που δε θα τους δεσμεύει σε ποιο Τμήμα θα πάνε. Τον Φεβρουάριο δεν θα το ξανασυμπληρώνουν, αλλά θα δεσμεύονται ως προς το Τμήμα που θα θελήσουν να σπουδάσουν.

Ερ.: Σε σχέση με τον διαχωρισμό των τμημάτων...

Απ.: Δεν υπάρχει διαχωρισμός των Τμημάτων. Στα Τμήματα που δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση μπορούν να εισαχθούν μόνο με το απολυτήριό τους. Γιατί να πρέπει να μπουν στη δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων, εάν ένα Τμήμα δεν συμπληρώνει τον αριθμό των φοιτητών που η Πολιτεία λέει ότι μπορεί να πάρει; Άρα, ο μαθητής θα έχει ένα Δελτίο με έναν αριθμό Τμημάτων -γύρω στα δέκα- και μπορεί από τις επιλογές του να προκύψουν κάποια τμήματα, για τα οποία δεν θα χρειάζεται να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις. Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτά τα Τμήματα είναι δευτερεύοντα ή κατώτερα.

Ερ.: Δεν υποβαθμίζονται δηλαδή κάποια Τμήματα;

Απ.: Εδώ υπάρχει μία παρανόηση, ότι, δηλαδή, οι βάσεις είναι κριτήριο εγκυρότητας τμημάτων. Είναι εντελώς λάθος, δεν είναι οι βάσεις, είναι πόσοι το επιλέγουν σαν πρώτο, δεύτερο ή τρίτο τμήμα. Υπάρχουν πολλά τμήματα, όπου, π.χ., το 50% των εισακτέων έχει βαθμό 17-18, και μετά επειδή το υπόλοιπο 50% δεν το πολυθέλει αυτό το τμήμα, μπορεί κανείς να εισαχθεί με πολύ χαμηλότερο βαθμό μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των εισακτέων. Το Τμήμα, λοιπόν, χαρακτηρίζεται από όσους θέλουν πραγματικά να ακολουθήσουν τον συγκεκριμένο κλάδο, και όχι από τον τελευταίο που έχει «βρεθεί» εκεί λόγω της παθογένειας του σημερινού συστήματος.

Εμείς λέμε: Από την αρχή, παιδιά, επιλέξτε τμήματα που πραγματικά θέλετε. Ορισμένα θα είναι με πανελλήνιες γιατί τα θέλουν πολλοί. Κάποιο τμήμα, όμως, μπορεί να το θέλει κανείς πολύ, αλλά να μην το θέλουν οι πολλοί και να μη χρειάζεται να δώσει πανελλήνιες.

Για όποιον θέλει να δώσει πανελλήνιες θα είναι ακριβώς όπως σήμερα. Μετά τον Φεβρουάριο, ακόμη κι αν στο Δελτίο εμφανιστεί τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης, θα μπορεί να το αποποιηθεί και να επιλέξει να δώσει πανελλήνιες.

Ερ.: Όμως, η δεύτερη δήλωση είναι δεσμευτική, δεν επιδέχεται τροποποίησης...

Απ.: Είναι δεσμευτική για τα τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης. Μπορεί να πει κανείς «δε θέλω να πάω» αλλά δεν μπορεί κάποιος να πει τον Μάιο, όταν θα έχει επιλέξει τον Φεβρουάριο ότι θα δώσει εξετάσεις ανεξαρτήτως τμήματος, να πει ότι είχε παρουσιαστεί στο Δελτίο του ένα τμήμα ελεύθερης πρόσβασης και ότι θέλει να το επιλέξει.

Δείτε επίσης: 








Για την μερική ή ολική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο του panelladikes24.


1 σχόλιο:

  1. Σε διαβούλευση οι διατάξεις για το Λύκειο και την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - Αναλυτικές πληροφορίες

    https://panelladikes24.blogspot.com/2019/03/blog-post_43.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή